Pages

Monday 8 April 2013

vSphere - VLAN Trunking

So sekali lagi aku confuse masa mula-mula dulu, apa benda pulak VLAN Trunking? maksud Trunking pun aku tak paham.

Trunking ni sebenarnya istilah daripada Cisco, maksudnya kita gabungkan beberapa NIC menjadi satu group yang besar, maka kita akan dapat kelajuan yang besar bila digabungkan. Sebagai contoh, kalau kita ada 3 NIC dan setiap satunya berkelajuan 1GB sesaat, maka bila kita set trunking maka kita dapat kelajuan 3GB sesaat (secara kasarnya). 

Macam mana nak configure?

1) Bagi VLAN ID pada portgroup (dari 1 hingga 4094).
2) Set NIC teaming policy kepada Route based on originating virtual port ID.
3) Check sekurang-kurangnya ada satu network adapter dalam senarai Active Adapters.
4) Gunakan ping command untuk check sama konfigurasi VST berjalan.

kemudian minta Team Network korang untuk configure fizikal switch pulak :) sampai sini aku dah tak tau sebab aku tak pernah usik switch network kat opis aku ni.

No comments:

Post a Comment